Tominta

Seuran toimintaa pyöritetään täysin talkoovoimin. Tällä tavoin pyrimme pitämään osallistummisen kustannukset minimissä ja mahdollistamaan sukellusharrastuksen mahdollisimman monenelle.

TUKIKOHTA

Tukikohtamme Mursula sekä Mursu IV:n kotisatama sijaitsee Raahen Lapaluodossa n. 4 km keskustasta. Mursulassa on erittäin hyvät kokoontumistilat, runsaasti varasto- ja säilytystilaa sekä mainio rantasauna.
Mursulan vuokraus sopimuksen mukaan.


Mursu IV

Tukialuksemme Mursu IV on rautarakenteinen troolialus, joka on muutettu sukelluskäyttöön sopivaksi tukialukseksi.

Mursu IV:n pituus on 15 m, leveys 4,5 m, syväys 1,8 m koneteho 180 kw ja se on rekisteröity 20 henkilölle.
Aluksessa on nykyaikaiset navigointilaitteet, tehokas kaikuluotain, tutka, meri VHF, HIAB-nosturi (2000kg) sekä kumivene. Mursu IV:ssä on 9 kiinteää petipaikkaa sekä mahdollisuus ruuanlaittoon.

TAMARA XI

Saksalainen Tamara IX on kolmimastoparkki, joka on uponnut v. 1922. Alus on katkennut. Keula ja takaosa sijaitsevat eri paikoissa. Takaosa on sukelluskohteena mielenkiintoinen. Jäät ovat kuitenkin ruhjoneet hylkyä aika lailla.
Max syvyys n. 13 m. Näkyvyys hylyllä vaihtelee, mutta yleensä n. 5 m.

Tamara XI taustatietoa
Pleione oli Glasgowissa A. Stephen & Sons -telakalla vuonna 1876 rakennettu rautaparkki.
Alus, jonka oli tilannut southamptonilainen varustamo Shaw, Savill & Albion Co., oli alunperin fregatti. Pleione kuljetti siirtolaisia Uuteen Seelantiin. Sen vetoisuudet olivat 1092 nrt ja 1139 brt sekä sen mitat 209,7 x 34,6 x 20,3 jalkaa.
Vuonna 1899 alus myytiin Norjaan. Grimstadista kotoisin olevalle J. E. Einarsenille, joka muutti sen parkiksi v. 1904. Helmikuussa 1913 Pleione myyntiin Luvialle K. F. Holmbergille, joka nimitti sen päälliköksi F. W. Nyyroosin.
Vuonna 1914 saksalaiset takavarikoivat aluksen, joka nyt sai nimekseen Esow, myöhemmin Alvine Homuth ja vuodesta 1919 Tamara XI.
Vuosina 1921 - 1922 laivan omisti Nordische Handelsgesellschaft, Hochfeld, Fischer Co. Heinäkuun 20. päivänä alus ajoi karille lähellä Oulua, irroitettiin matalikolta. Lähti Kemistä syyskuun 10. päivänä, mutta haaksirikkoutui seuraavana päivänä lähellä Raahea.

HERCULES

Herkules on iso ketjuruoppaaja, joka oli vuokrattu Saksasta Hailuodon väylän ruoppaukseen.

Alus upposi syksyllä 1988, kun sitä oltiin hinaamassa takaisin Saksaan. Etelämyrskyssä hinausköysi katkesi Kalajoen edustalla eikä sitä saatu enää kiinnitettyä uudelleen.

Ruoppaajassa ei ollut miehitystä, kun sitä hinattiin ja se keikkui myrskyssä niin voimakkaasti, ettei hinaaja pystynyt lähestymään sitä. Herkules ajelehti takaisin pohjoiseen ja kaatui Tauvon edustalla (n. 5 merimailia Tauvosta suoraan länteen). Alus upposi ja painui osaksi saveen.

Se makaa n. 120 astetta kallellaan kyljen ollessa n. 6 m syvyydellä pinnasta. Pohjan syvyys on n. 17 m.

Ruoppaaja on monipuolinen sukelluskohde, joka sopii niin aloittelijoille kuin kokeneillekin sukeltajille. Ruoppaajassa on myös mahdollisuus sukeltaa sisätiloissa. Näkyvyys vaihtelee, mutta on yleensä n. 3 - 8 m.

MUUT KOHTEET

• ulkomeren kivikot "Pauhat"
• saaristokohteet
• Lähialueella sijaitsevat sisämaan montut

Paineilmakompressorit

Kompressori I

Dräger korkeapainepuristin DK24-300
o Mitat
Pituus 1360 mm
Leveys 920 mm
Korkeus 1362 mm
Paino n.500 kg
o Täyttöpaineet 200 ja 300 bar
o Täyttöteho 425 l/min
o Moottoriteho 11 kW

Kompressori II (veneessä)

Bauer 200/300 bar
o Täyttöteho 150 l/min
o Polttomoottori-/sähkökäyttöinen


KALUSTO

• tukialus Mursu IV
• kumivene (15 hv. perämoottori)
• miinaharava
• paineilmakompressorit (2 kpl)
• hapenantolaite
• vedenalaiset kuvauslaitteet
• vedenalaisen kaapelin upotuslaitteet
• työlautta (kantavuus 3000 kg)

Historiikki